Cynk – tak ważny, a tak niedoceniony w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu

Cynk – tak ważny, a tak niedoceniony w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu

Jednym z minerałów, który odgrywa kluczową rolę w naszym organizmie jest cynk. Każda komórka naszego ciała potrzebuje tego pierwiastka, aby wspomóc prawidłowe funkcjonowanie mięśni i kości. Minerał ten jest niezbędny do utrzymania pięknych i zdrowych włosów, skóry i paznokci. Cynk pełni też ważną rolę w działaniu układu odpornościowego, pomaga bronić organizm przed przeziębieniem, zapaleniem spojówek, grypą i innymi infekcjami. Wspiera też wiele funkcji organizmu, np. formowanie DNA, metabolizm cukrów, metabolizm proteinowy, a także produkcję energii. Cynk jest ważny w rozwoju kości, toteż kobiety w ciąży oraz karmiące powinny przyjmować większe ilości cynku.

Cynk pomaga leczyć wiele przewlekłych dolegliwości np. reumatoidalne zapalenie stawów, niedoczynność tarczycy, osteoporozę. Łagodzi też dolegliwości jelitowe oraz problemy skórne, łuszczycę. Cynk jest składnikiem wielu enzymów, ma on wpływ na zmysły smaku i powonienia.

Cynk znajduje się m. in. w kościach, mięśniach, skórze, nerkach, wątrobie, trzustce, oczach i u mężczyzn w prostacie (cynk może przyczyniać się do zwiększenia płodności). Organizm nie produkuje ani nie magazynuje cynku, dlatego musi być on stale dostarczany z zewnątrz np. w pokarmach zawierających dużo białka – w mięsie, rybach.

Każda suplementacja, z jakiej korzystamy, powinna zawierać ten niedoceniony pierwiastek jakim jest cynk. Należy jednak pamiętać, aby nie przedawkować cynku. Dawka powyżej 30 mg dziennie po pewnym czasie może przyczynić się do wchłaniania miedzi i powodować anemię, a powyżej 100 mg na dzień może osłabić odporność organizmu.

Ważne jest, by z wszystkiego korzystać zgodnie z opisem i przeznaczeniem. Dbajmy o siebie, bo zdrowie mamy tylko jedno.

 

KOMENTARZE

Leave a Reply

Skip to content
%d bloggers like this:
Przeczytaj inne:
Harvard Business Review

Harvard Business Review   Sklep

Zamknij